társasjáték családi társasjáték családi csapatépítés Aczél Zoltán Dixit Dobble Kingdomino MagicMaze 7csoda Splendor Pandemic Puerto Rico Nagyfeszültség

Aczél Zoltán, a magyar társasjátékos élet kultikus alakja, Fotó: Bellai László

Hogyan lehetséges az, hogy az internet mindenkit beszippantó világában a társasjátékok a fénykorukat élik? Szinte minden családban van egy gyenge láncszem, vele mi legyen? Hogyan válasszunk társast, és hogyan érjük el, hogy a gyerek letegye végre a telefont? Interjúalanyunk évtizedekkel ezelőtt kezdett el foglalkozni a témával. Bakóczy Szilvia interjúja, Aczél Zoltánnal.

 

Több, mint harminc éve foglalkozol társasjátékokkal, úgy képzelem, gyerekkorodban folyamatosan társasoztatok otthon.

Aczél Zoltán (a Gémklub alapítója és a Gémklub kft. ügyvezetője): Az én gyerekkoromban a szüleim gyakran zsugáztak, általában felnőtt társaságban. Emlékszem, már akkor vágytam arra, hogy én is partner legyek, és nagyon élveztem, amikor bekapcsolódhattam az esti partikba. A klasszikus társasjáték fogalmával nemigen találkoztam, akkoriban amúgy sem volt túl nagy itthon a felhozatal. A Ki nevet a végén és hasonló gyerektársasok nem kötöttek le, a felnőttek számára pedig sokáig szinte csak a Rizikó, a Monopoly és a Scrabble volt kapható. Az első társassal, a Hase und Igel nevű játékkal 16 éves koromban találkoztam. Ez volt az első olyan versenyjáték a világon, amit nem a dobókocka határozott meg, hanem a tervezés, a stratégia.

Hogyan alakult az első társasjáték-klubod? Nem lehetett akkoriban ez egyszerű.

Nem is volt az. Modern társasjátékokat csak külföldön lehetett beszerezni. Nekem annyira megtetszett a dolog, hogy – elsőként az országban – elkezdtem rendszeresen külföldről társasjátékokat behozni, lefordítani és terjeszteni, amolyan non-profit módon. Megalapítottuk a Gémklubot, ahol megtanítottuk az embereknek a szabályokat, majd játszottunk. Először vonattal mentem, és annyi társast hoztam, amennyi egy hátizsákba, illetve egy gurulós bőröndbe belefért. Utána ugyan volt autóm, de mindig aggódni kellett, hogy beengedjenek a határon.

Azt mondtad, nonprofit jellege volt a dolognak. Miből éltél?

Volt egy könyvkötő műhelyem, abban dolgoztam könyves papírrestaurátorként.

A Gémklub a 80-as években alakult. Milyen volt akkoriban itthon a klubélet? Az emberek eljártak otthonról például társasjátékokat játszani úgy, mint ma?

Gyakorlatilag nem voltak klubok. Korábban a Dominó különböző változatait játszották, kávéházakban. A Mazsong volt még ilyen, de én ezekről már csak olvastam. A szocializmusra teljesen leépült az egész klubrendszer.

Ehhez képest könnyű volt játékosokat toboroznotok?

Igen, szájról-szájra terjedt a klub híre. A fiatalok részéről nagy volt a nyitottság, mondhatom, hogy könnyen szubkultúra lett belőle. De ez azért csigalassúság a maihoz képest.

társasjáték családi társasjáték családi csapatépítés Aczél Zoltán Dixit Dobble Kingdomino MagicMaze 7csoda Splendor Pandemic Puerto Rico Nagyfeszültség

Az utóbbi években számos társasjáték klub alakult, Fotó: Bellai László

Mármint a klubélet mai terjedéséhez képest?

Az utóbbi pár évben egyre több társasjáték klub indult, és ma már gombamód terjed a társasjátékozás a kávéházakban és romkocsmákban is.

Sosem volt még ennyi játék a piacon. Ezt nyilván a kereslet határozza meg. Szerinted mi ennek a népszerűségnek az oka?

Eljutott végre az információ a felnőtt társadalomnak legalább egy részéhez. Elsősorban azt a téves elképzelést kell lerombolni, hogy a társasjáték a gyerekeknek való. Valójában sok társasjáték kifejezetten felnőtteknek készül, ezen kívül vannak generációkat összekötő társasjátékok, amelyeket egyformán élvez a gyerek és a felnőtt, és ez hatalmas szociális és kulturális érték. A nagy áttörést az jelenti, hogy minderről egyre többet hallani. Azonban ez olyan információ, aminek a terjedéséhez nagyon kell az élmény. Azt mindenki tudja, hogy egy jó film, vagy jó könyv mit jelent. A társasjátékkal ez még nem így van, de éppen most lépi át talán az ismertsége azt a kritikus tömeget, ami dominószerűen ledöntheti a maradék tévképzeteket.

Mik ma a sláger társasok?

Az utóbbi évek legnagyobb slágerei a Dobble és a Dixit. A Dobble egy pörgős reakciójáték, a Dixit pedig egy olyan partijáték, ahol a fantáziának és az egymásra hangolódásnak van szerepe, és ahol ki kell találni, hogy a másik mit gondol. Idén a Kingdomino nevű családi társasjáték nyerte el a legrangosabb nemzetközi díjat. Gyakorlatilag nyolc éves kortól teljes partnerként játszhatnak a gyerekek a szülőkkel, de alkalmas a társasjátékozással éppen megismerkedni kívánó felnőttek bevezetésére is. A másik a MagicMaze, ezt is jelölték a díjra. Ez egy igazi kooperációs társasjáték.

társasjáték családi társasjáték családi csapatépítés Aczél Zoltán Dixit Dobble Kingdomino MagicMaze 7csoda Splendor Pandemic Puerto Rico Nagyfeszültség

Ezek bizony nem söralátétek, hanem egy Dobble nevű villámgyors játék, ahol akár 4 évesek is győzedelmeskedhetnek szüleik felett és az egész család élvezi, Fotó: Bellai László

Kooperációs? Van egy ilyen kategória?

Van, igen. Egyre népszerűbbek az ilyen játékok is, amikben nem kell egymás ellen játszunk. Itt az összes játékos egy csapatot alkot, és egymás nélkül nincs győzelem. A MagisMaze esetében az idő ellen játszunk: mielőtt a homokóra lepereg, el kell juttatnunk a hőseinket egy labirintusszerű pláza különböző pontjaira. Az ilyen játékok nagy előnye, hogy senki sem kerül szembe a többiekkel. Hátrány lehet, hogy olykor a megmondó emberek szava dönt. A MagicMaze ezt minden eddigi együttműködős játéknál zseniálisabban megoldja, és nagyon viccesen: úgy kell benne együttműködni a másikkal, hogy nem lehet közben beszélni. Legalábbis arról, hogy ki mit tegyen.

Térjünk vissza a családi társasokra. Milyen egy jó családi társasjáték?

A jó családi társas ismérve, hogy generációkat hoz össze úgy, hogy gyerek a felnőttnek teljes értékű partnere lehet. Fontos, hogy a felnőttben is ugyanúgy menjen az adrenalin játék közben, mint a gyerekben. Nonszensz elvárni egy gyerektől, hogy a számítógép vagy az okostelefon helyett a társasjátékozást válassza, ha otthon a szüleit sosem látta lelkesnek a témában. Pedig általában a nagy akadályt a felnőtt jelenti. Jó családi társas az, amit nem elsősorban a gyerek miatt vesz meg az ember, hanem azért, mert azt a saját barátaival is szívesen fogja játszani. Ehhez az kell, hogy olyan boltban vásároljon, ahol az eladók képzett játékmesterek, így azonnal le tudják szűkíteni a kört néhány jó kérdéssel 3-4 társasra. Nem árt, ha ezeket a helyszínen ki is lehet próbálni.

Nekem az agyamra megy, amikor órákig kell bűvölnünk a szabályleírást ahhoz, hogy el tudjuk kezdeni a játékot.

Ebben igazad van. Fontos, hogy a szabályokat viszonylag könnyű legyen befogadni, és az is, hogy mennyi ideig tart a játék. A családnak vagy kezdő felnőtteknek ideálisan 40-50 percnél nem lehet hosszabb a játékidejük.

Van olyan ember, akinek szerinted nem való maga a társasozás?

Szerintem nincs, legalább is olyan nincs, akinek egyáltalán nem való. Sokan mondják, hogy „nem szeretek játszani”, de ez általában csak annyit jelent, hogy nem találkozott még neki való társasjátékkal.

Említetted, hogy mennyire fontos, hogy gyerek a felnőtt partnere lehessen. Szerintem a gyerekek már alsó tagozatos korukban nagyon ügyesek a társasjátékokban, ezt te is így látod?

Abszolút. Még egy tapasztalt stratégiai játékost is le tudnak győzni az olyan játékokban, melyek kihívásai, feladatai a gyerekek jártasságához közelebb állnak. Például jobb a memóriájuk, gyorsabbak, lazábbak, és sokkal könnyebben hoznak döntéseket. Az ideális családi játékban olyan elemek is vannak, amiben a gyerek jobb, és olyan is, amiben a felnőtt, és így az esélyek kiegyensúlyozottak.

Milyen tippeket tudsz adni a játék kiválasztásához?

A legfontosabb szempont, hogy kik fognak játszani vele. A többes szám lényeges, mert nem elég, hogy tetszik annak, akinek ajándékozzuk, társaság is kell hozzá. Amennyiben elsősorban a szülő lesz a gyerek játszópartnere, elengedhetetlen, hogy a szülő maga is szívesen játsszon vele. Ebből következik a kérdés, hogy milyen jellegű játékot keresek. Stratégiait? Gyorsaságit? Vicceset? A játék során fontos az is, hogy szem előtt tartsuk a – hívjuk így – gyenge láncszemet a családban, és elkerüljük azt, ami őt zavarja. Ha például tudjuk valakiről, hogy türelmetlen alkat, akkor érdemes kerülni a hosszú várakozási időt. Vannak, akik nem tudnak veszíteni, velük érdemes először inkább valamilyen kooperatív társast játszani.

A társasjátékok rengeteg készséget fejlesztenek, te ezek közül miket emelnél ki?

Minden jó társasjáték főként a szociális kompetenciákat fejleszti. Emellett a játék jellegétől függ, hogy még milyen készségeket fejleszt kiemelten, de a legmeghatározóbb az intenzív közösségi élmény pozitív hatása. Például sok gyerek nem tud veszíteni, és – ami kevéssé tudatos, de legalább ilyen súlyú probléma – nem jól kezeli a győzelmet. A társasjátékoknál meg kell tanulniuk elengedni a kárörömüket, fölényes magatartásukat, különben nem fognak leülni velük játszani. A jó társas taníthat összpontosítani is, elemezni, gyorsan dönteni, logikus következtetéseket levonni, problémákat megoldani.

társasjáték családi társasjáték családi csapatépítés Aczél Zoltán Dixit Dobble Kingdomino MagicMaze 7csoda Splendor Pandemic Puerto Rico Nagyfeszültség

Milyen társasjátékot érdemes a családi csapatépítéshez választani?, Fotó: Bellai László 

Kihagyhatatlan a kérdés: van kedvenc társasod?

Nagyon nehéz válaszolni, gondolhatod, mennyi kedvencem van. Ha mégis ki kell emelnem egyet, az talán a Dixit, amit azért szeretek, mert nagyon könnyű bevonni vele a játékba szinte bárkit. Forradalmi újdonsága, hogy erősen megmozgatja az érzelmi intelligenciát. Gyakorlatilag egymás gondolatait kell kitalálni benne úgy, hogy közben az ember használja a fantáziáját. Egyébként a nem túl hosszú játékidejű stratégiai játékokat veszem elő gyakrabban, mint a 7csoda, Splendor, Pandemic, és még ide tartozik pár komolyabb klasszikus, mint a Puerto Rico és a Nagyfeszültség.

Számodra mi ennyire jó a társasozásban?

Engem főleg az ötletek sokszínűsége és a közösségi élmény vonz benne. Sok minden motivál még e mellett, például az, hogy úgy tudok izgulni, hogy az nem negatív, hanem pozitív stresszt jelent.

Konkurálhatnak a társasok az online játékokkal?

Mindenképp, annak ellenére, hogy több jó játék van az online térben is. Ami miatt a társasok a győztesek, az a már többször említett együttlét intenzív élménye, amit egyik online játék sem tud megadni. Ezt tudja mindenki, aki kipróbál egy jó társast, ezért a fiatalok például már maguk keresik a partijátékokat a boltokban. Nyugodtan kimondhatjuk, hogy ma van a társasjátékok fénykora.

A társasok mellett ma már ott van az internet vonzása. A kiskamaszok jelentős részét jobban érdekli a viberezés az osztálytársakkal, később a közösségi médiumok böngészése, mint egy ötvenperces játék a családdal. Hogyan lehet szerinted ezen a tendencián változtatni?

Úgy, hogy szülőként egyre tudatosabban keressük meg azokat a játékokat, amik a mi kedvenceinkké is válhatnak. A gyereknek a legnagyobb vonzerőt az jelenti, ha a szülő szeret játszani. A játék akkor is működik, ha fogytán van a közös téma. A vidám együttlét az emberek egyik legalapvetőbb igénye, ma már ez egyre jobban hiányzik mindenkinek. Emiatt a hiány miatt egyre többen keresnek valódi élményeket.

Ajánlott linkek: