testkép érzelmi evés átkeretezés fogyókúra stressz nemet mondani dr. Czeglédi Edit

Amikor kétségbeesve állnak a tükör előtt túlsúllyal küzdő nők és férfiak százezrei, szinte biztos, hogy nagyon hasonló gondolatok járnak a fejükben. Értéktelennek, „kövér disznónak”, akaratgyengének érzik magukat. És tanácstalannak, mert annyi próbálkozás után is ők voltak azok, akik lehajtott fejjel, senkire sem nézve igyekeztek a vízbe a strandon. Egy tavaly napvilágot látott hazai tanulmány és egy speciális program máshonnan közelíti meg az elhízás problémáját, és a megoldáshoz is más utat mutat. Kárpáti Judit írása.

 

A stresszkezelés alkalmazási lehetőségei az elhízás kezelésében címmel jelent meg a tavalyi évben dr. Czeglédi Edit tanulmánya, mely számos olyan konkrét segítséggel is szolgál, mely az elhízottak számára esélyt jelenthet arra, hogy kitörjenek az ördögi körből, és normális testsúllyal, jóval kevesebb stresszel éljék az életüket. Senki számára nem jelenthet újdonságot, hogy a testsúly és az életmód szoros összefüggésben van egymással. De gyakran nem csupán a mozgásszegény életmódból és a túlzott ételfogyasztásból ered a probléma, harmadik „játékosként” feltűnik az elhízottak háta mögött a krónikus stressz is. A témában végzett kutatás során kiderült, hogy a relaxáció alkalmazása egy sor –az elhízáshoz köthető – tényezőt képes volt úgy alakítani, hogy végül a mérleg tartósan kevesebbet mutasson.

Túlsúlyra relaxáció?

Elsőre a laikusnak, főképp az érintettnek nyilván nagy kérdőjelek kezdenek villogni a fejében; „naná, majd, ha relaxálok egy kicsit, máris leolvadnak rólam a kilók”. A probléma kulcsa mégis egészen logikus és jól érthető. A stressz az élet szerves része, nem az a cél, hogy teljesen megszűnjön, ez eleve lehetetlen is lenne, mert egy csomó jó dologtól is megfosztanánk magunkat. De mégis van olyan stressz, amire ugyanúgy nincs szüksége senkinek, mint plusz húsz kilóra. Ez a pszichés stressz, ami, – ha tartós és kezeletlen marad –  egyenesen az érzelmi evéshez és az elhízáshoz vezet. Az úgynevezett érzelmi evést „táplálja” egy rossz nap a munkahelyen, a magány, az unalom és a szorongás is. Miközben az evés – normális esetben fizikai jellegű, és nem gyorsan, hanem fokozatosan tör az emberre – nem megnyugvásra és szorongásoldásra szolgál, hanem a test táplálására. Az érzelmi evést kiváló pszichés stressz mellett az elhízottakra néha nem sok jó vár a környezet részéről; a kövér embereket lesújtó kritikával illethetik, az élet számos területén hátrányok érhetik őket az iskolától kezdve az egészségügyben vagy a munka világában. Ezektől a tényezőktől körülvéve nem nagy az esély, hogy valaki egymaga küzdjön meg a felesleges kilókkal.

Biztató eredmények

Olasz és görög kísérletek hasonló programokat szerveztek a betegeknek; az öt-nyolchetes programban szerepelt alacsony kalóriatartalmú diéta és testmozgás is, azonban ezeken felül tartalmazott egy olyan elemet is, ami a viselkedésre hatott; relaxációs tréning vagy viselkedéstréning egészítette ki a kezelést. Persze csak a kísérletbe bevont alanyok egy részének, a többiek – a kontrollcsoport tagjai – maradtak a hagyományos programnál. Mind az olasz, mind a görög vizsgálat ugyanazt az eredményt hozta: a relaxációs technikát alkalmazó csoportban az érzelmi evésre való hajlam jelentősen csökkent. A hazai tanulmány azért leszögezi, hogy a biztató eredmények mellett a relaxáció eszközén a stresszkezelés jócskán túlmutat.

Gyakorlatok mindenkinek

Egy sor olyan készséget hoz példakánt, amit bárki alkalmazhat, akár akkor is, ha nem kórosan elhízott, csupán némi súlyfelesleggel küzd, és attól szeretne megszabadulni. Tehát akár egy „sima fogyókúra” esetében is érdemes stratégiát alkotni a probléma megoldására. Miért van feleslegem? Mi a valódi problémám? Mi a célom, és milyen megoldásaim vannak az eléréséhez?

Szintén fontos eszköz a figyelemelterelés, amikor előre kitalálja az illető, milyen tevékenység az, aminek neki tud kezdeni, ha rátörne az „evéssel nyugtatom magam” érzése. Alternatíva lehet bármi, amit az illető szeret, illetve megnyugtatónak talál; lehet az a másnapi feladatlista összeírása, alvás, sport vagy viráglocsolás. Az egyik legérdekesebb, a látásmódot megváltoztató „trükk”, az átkeretezés. Azaz, amikor a saját fejünkben mantrává alakult borzalmas és romboló mondatokat valami egészen mássá alakítjuk, újrakeretezzük. Ahelyett, hogy a tükörbe nézve „dagadt disznónak” neveznénk magunkat, lehetne azt mondani inkább, hogy „túlsúlyos vagyok”, vagy ahelyett, hogy „akaratgyenge vagyok” elhangozhat fejben az, hogy „feszült vagyok, mert igazságtalan volt a főnököm, ezért nehezemre esett megállni, hogy megegyek egy csokit”.

Nemet mondani

Mindenki átélte már az élményt, amikor egy eseményen, vendégségben vagy családi összejövetelen a legnagyobb természetességgel hagyja a vendéglátó figyelmen kívül, ha a vendég jelzi, hogy köszöni, nem kér valamiből. Magyarországon különösen jellemző a „szeretetből etetés”, majd a sértődés, ha valaki nem szeretne már többet enni. Ezekre a helyzetekre az elhízottaknak gyakran nincsen semmilyen megoldása, a nemet mondás sértőnek és bántónak számít. Megtanulni nemet mondani, a túlsúlyos, elhízott emberek számára nagyon fontos, már csak azért is, mert gyakran az élet különböző helyzeteiben is kiküszöbölhető ezzel a stressz.

Program, ami működik

Ha a hagyományos fogyókúrák és testsúlycsökkentő programok már csődöt mondtak, és tényleg ott áll valaki kétségbeesve a tükör előtt – vagy éppen, már jó ideje nem mert belenézni – érdemes olyan segítséghez fordulni, ami a stressz kezelését is figyelembe veszi. Így nemcsak a tünetek, hanem az okok is górcső alá kerülnek, és jó eséllyel valódi megoldás születik, valamint hosszú távon megőrizheti normális súlyát minden érintett.

Ajánlott cikkek:

Címlapfotó: istock / portishead1