élménypedagógia pedagógusoknak Fa Nándor Csíkszentmihályi Mihály

Fa Nándor ötször kerülte meg a Földet. Az óceánon sosem érezte otthon magát. Tudta, hogy még oly tapasztalt hajósként is ő ott csak egy vendég. Itt tette fel magának az élete nagy kérdéseit és itt is találta meg ezekre a válaszokat. Legnagyobb meglepetésünkre nekünk is segített kérdéseinkre választ kapni.

 

Kinn a nyílt vízen - mondani sem kell - nem a mindennapi emberek életét élte. Egy nap jellemzően tizenkétszer húsz percet aludt. Minden húsz perces alvás előtt 6-8 másodperc alatt rutinszerűen memorizálta az adott pillanatban érvényes viszonyokat. Így, ha 10 perc múlva felriadt, azonnal tudta, hogy hol van, mi következik abból, amit néhány perce látott.

Arra a pillanatra azonban most is csak homályosan emlékszik, hogy mi történt akkor, amikor a célba ért. Akár egy évtizedig is dolgozott ezért a dicsőségért és mégis leginkább az maradt meg számára a beérkezésből, amikor a családjával találkozott, amikor megölelték egymást. Az ide vezető tíz évből azonban meglepő részletességgel tudja felidézni a hajó készítésének mozzanatait, az ide vezető folyamatot. Hogyan finomított egy-egy sarkot, egy-egy apró részletet a tökéletes formájú hajón. Hogyan csiszolta, milyen apró mozdulatokkal készítette.

élménypedagógia pedagógusoknak Fa Nándor Csíkszentmihályi Mihály

Magad Uram!, Fotó: Németh Dániel (felhasználva a Libri engedélyével)

Bármilyen furcsán is hangzik, de Fa Nándor elmondása szerint egész életét a fizika és a matematika uralta. Mindezt úgy, hogy általános iskolában megbukott matekból. Ez a tudomány valami idegen dolog volt számára, amit az ő tanára akkor és ott nem tudott megszerettetni vele. Később, felnőtt fejjel, amikor tudta, hogy szüksége van ezekre az ismeretekre; tudta, hogy mi is az értelme a régen távolinak és idegennek tűnő képleteknek, számoknak, fékezhetetlen étvággyal vetette bele magát a könyvekbe és csak falta a lapokat.

Látjátok, micsoda felelősség tanítani! No és micsoda lehetőség, ha minél több tantárgyat a gyerekek úgy tanulnak, hogy saját életkoruknak megfelelően megértik, hogy miért van az adott ismeretre szükség. Sőt, az első pillanattól kezdve mondjuk a közegellenállás törvényeit egy projekt keretében ők is egy csiszolópapír segítségével tanulhatják. Saját hajót faraghatnak és arról álmodhatnak, hogy az óceánon hajóznak. Hogy olyanok lesznek, mint Fa Nándi bácsi.

Jogos a kérdés, hogy miért kell egy sikertörténetének így kezdődnie? Lehetséges-e egy első ránézésre akár unalmasnak tűnő dolgot, mint a matematika tanulása élvezetessé tenni? Valaki már korán megtalálja ebben az izgalmat, sokan pedig hasonlóan a magyar tengeri medvéhez rémálomként gondolnak vissza ezekre az órákra, de megfelelő motiváció esetén emberfeletti erőket képesek mozgósítani egy dolog megtanulására, tökéletes szinten való elsajátítására. 

Csíkszentmihályi Mihály tanulmányaiban hasonló megközelítésben vizsgált monoton munkát végző embereket. Eredményei szerint vannak olyan szerencsések, akik ezeket a munkákat is élvezetes kihívássá, flow-élménnyé tudják tenni. Gondoljunk csak az egri kukásokra, akik – az ismerjük el – nem túl csábító munkájukat tánccal tették élvezetessé.

A magyar származású professzor a Libri által szervezett Kihívás a köbön című előadáson kritikusan gondolt vissza saját iskolai élményeire is. Az ő gyerekkorában, Csíkszentmihályon az iskola kapuja felett egy latin nyelvű idézet állt: "A tudás gyökere keserű, de a gyümölcse édes."

élménypedagógia pedagógusoknak Fa Nándor Csíkszentmihályi Mihály

Miért kell a tudás gyökerének keserűnek lennie? Csíkszentmihályi Mihály, Fotó: Németh Dániel (felhasználva a Libri engedélyével)

De miért kell ezeknek a gyökereknek keserűnek lenni? Miért ne tanulhatnának izgalmas projekteken keresztül inspiráló tanároktól gyakorlatiasan? Te szülőként taníthatod-e ezt a pozitív hozzáállást a gyerekednek? A chicagói professzor szerint akkor teszed a legtöbbet szülőként, pedagógusként, hogyha folyamatosan a korának megfelelő kihívások elé állítod a gyereked. Egy 3 évesnek más a kihívás, mint egy 3 év 3 hónaposnak. Amennyiben folyamatosan résen vagy, idővel önmagában kialakul a vágy, hogy ő keresse meg az izgalmat feladataiban.

Lehet, hogy a te gyereked is hajós lesz, lehet, hogy egy nagy mesélő, vagy éppen egy másokat inspiráló tanár. Nem tudhatod. Egy biztos! Mi azért mutatunk be neked pedagógusokat, hogy minél többen megtartsák a hitüket abban, hogy a pedagógia élmény. Hogy ötleteket kapj, ha te még az iskolai felelést is élvezetessé szeretnéd tenni a gyermekednek / tanítványodnak; inspiráld, ha jobban rappel, mint a Kezdet Phiai; tudjál mit tenni, ha a te csemetéd úgy halmozza az élvezeteket, hogy élvezi a halmazokat.

Ajánlott linkek:

Címlapkép: istock / DragonImages