zene alternatívák hangszert a kézbe tá-ti-ka zenepedagógia gitártábor budapest music expoFotó forrása: Andrásik Remo

„Gyakran kerül szóba, társaságokban, közösségi oldalakon, hogy elkeserítő, manapság milyenek a fiatalok, nem érdekli őket semmi, nem csinálnak semmit végig, csak a telefonjukat nyomkodják. Beszéljünk többet azokról a fiatalokról, akiket én láttam a táborban! Róluk, akik ügyesek, szorgalmasak, mindennap készültek, gyakoroltak, alkottak, órákra jártak, és nagyon várták, hogy a szombat esti koncerten megmutathassák dalokon keresztül, hogy mit akarnak elmondani a közönségnek.” – ezt a bejegyzést egy zenei tábor résztvevője írta a virtuális „vendégkönyvbe”. Kíváncsiak lettünk, mi az a varázslat, amely megfogja „azokat a fiatalokat”? Úgy tűnik, egyszerű a válasz: „hangszert a kézbe!” Mihalicz Csilla írása

 

A cikkben ajánlott programok

Hangszert a kézbe (Budapest, 2017 június 21-24)

TÁ-TI-KA Élményközpontú Zenepedagógiai és Fejlesztő Program

Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor (2017. július 24-30., Szolnok)

Budapest Music Expo Nemzetközi Audiovizuális és Zenei Kiállítás (2017 október 6-8)

Inmusic zenei tréning – dobd fel a munkahelyi hangulatot (folyamatosan)

 „A régi táborozók körében már szinte közhely a „Zenészmennyország” kifejezés, vagy az „Ezt csak az érti, aki ott volt a táborban” mondat. Mi nem csupán táborozunk, tanítunk, tanulunk, dolgozunk és zenélünk napokon keresztül. Az első perctől kezdve úgy érzem magam, mint egy néhány száz fős faluban, ahol a lakók egy közösséget alkotnak, és mindenki ugyanazért a célért dolgozik. A külvilágból csak az igazán fontos információk szűrődnek be, viszont vannak helyi hírek, pletykák, saját szabályok, nyitottak és érdeklődőek vagyunk egymás iránt. A tábor kapuin kívül hagyjuk az elvárásainkat, konformizmusunkat, szabályaink egy részét, elfelejtjük a hétköznapi bosszúságokat, figyelünk egymásra és magunkra. A kreativitás mindenhol jelen van, az itt megszületett dalokban, dalszövegekben, a beszélgetésekben, a problémák megoldásában, a viccelődésben, vagy a történetek továbbgondolásában is. Amikor a szombat esti koncerten hallgattam a táborban írt dalokat, szövegeket, örültem, hogy a sok fiatal szerző nem azokat a mondatokat ismételgeti, amiket a világ közöl velük, hanem tudják, hogy ők mit szeretnének megmutatni a saját életükből, gondolataikból, és ezt fogalmazzák meg egyre ügyesebben.” – összegezte élményeit a szolnoki Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor egyik zenész oktatója.

zene alternatívák hangszert a kézbe tá-ti-ka zenepedagógia gitártábor budapest music expoFotó forrása: Andrásik Remo

A sok hasonlóan lelkesült beszámoló egyetlen közös élményforrása: a zene. Ezt teszi a muzsika az emberekkel, ha hagyják áradni, és értő kezekkel egyengetik az utat, amelyen eljut fültől fülig, lélektől lélekig. A tábor atyja Andrásik Remo gitártanár minden évben meghív számos előadót, muzsikust és a zeneipar egyéb képviselőit, hogy bemutassák szakterületüket, és foglalkozzanak a tábor mintegy 300-350 résztvevőjével. Munkatársaival együtt már az első napon megalakítanak 30-40 életkor, nem és zenei tudás szempontjából vegyes zenekart, olyanokból, akik még soha nem játszottak együtt.

- Nem az a cél, hogy a világ legjobb zenekarait rakjuk össze – hangsúlyozza a gitártanár -, hanem az, hogy tudjanak együttműködni. Mindennap más zenei-szakmai feladatot kapnak: egyik nap fel kell dolgozniuk egy híres dalt, másik napon egy saját számot összehozni, azután egy adott műfajban alkotnak, majd különböző műfajokat kell kombinálniuk. De nemcsak zenével foglalkozunk, hanem a zenélést körülvevő hivatásokat is megmutatjuk: a hangszerkészítés, a zeneterápia, a rádiózás, a stúdiómunka, a hangtechnika, az önmenedzselés, a szerzői jog, a szövegírás jelen levő képviselői prezentálják a hivatásukat.

A zenélés felszabadító hatása a családra is átterjed

Varga Ágnes zeneterapeuta „Játsszunk zenét!” címmel tart foglalkozást a Gitármánia tábor első napján, melynek célja az „érzékenyítés”.

- Testhangos- és ritmusjátékokkal melegítünk be, aztán a végére az egész élményzenélésbe megy át. A közös játékkal, improvizálással azt bizonyítom be nekik, hogy a zene univerzális nyelv: megfelelő szakmai vezetéssel különböző korú és zenei műveltségű, sőt, akár hangszertudás nélküli emberek is tudnak együtt zenélni, úgy, hogy az élményt nyújtson nekik. Miközben sok mindent megtudunk magunkról és a világgal való kapcsolatainkról, kialakul egy csoportdinamika, és a zenén keresztül megismerkedünk egymással is – többet megtudunk a másikról, mintha szavakkal mutatkoztunk volna be. Furcsának tűnik, de a táborban szabály, hogy senki sem a saját hangszerén játszik nálunk. Rengeteg izgalmas ritmus- és dallamhangszert hozok nekik, ezeken zenélünk. Feloldjuk a gátlásokat: nincs olyan, hogy valakinek nincs hangja, nincs ritmusérzéke, nincs tehetsége a zenéhez: kiben a ritmus, kiben a dallam lakik ott, legtöbbünkben mindkettő, de valamelyik biztosan! Példaként szoktam felhozni, hogy attól, hogy valaki nem tud úgy vezetni, mint Räikkönen, még élvezheti a vezetés minden pillanatát! Persze, a csúcson ott a professzionalizmus, ahova tehetség és szorgalom árán érkezik el az, akinek megadatik, de a zenélés öröme már az egy akkordos „sikamikával” elkezdődik a kisgyermekben, amikor a Megfogtam egy szúnyogot című dalt gitározza és énekli önfeledten! A zenélés felszabadító hatása a kicsiknél még gátlások nélkül működik, és igen könnyen átragad a családra: amikor otthon megmutatja anyának, mit tud, és anya is boldog, talán együtt is énekelnek és nagyobb körben is elkezd működni a zene.

A zenei élményfürdő persze akkor hatásos, ha nem csak egy héten át lehet élvezni. A folytatásra lehetőséget kínál többek között Varga Ágnes TÁ-TI-KA Élményközpontú Zenepedagógiai és Fejlesztő Programja is, melynek keretében zenei foglalkozásokat tart bölcsődés, ovis és kisiskolás korosztálynak Budapesten. A gyógypedagógus-logopédus-zeneterapeuta programja a zenei élményeken keresztül támogatja a személyiség-, képesség- és szociális fejlődést, és bevezeti a családokat a zeneszeretők, zeneművelők körébe. A több hangszeren játszó zeneterapeuta fontosnak tartja a műfaji sokszínűséget: a kisgyermekkorban kulcsfontosságú magyar népdalok és mondókák csak a kezdetet jelentik.

zene alternatívák hangszert a kézbe tá-ti-ka zenepedagógia gitártábor budapest music expoKép forrása: Tá-ti-ka

- Globalizált világban élünk, ahol a nyelvek, kultúrák keveredése természetes, a zenei műfajok közé sem szabad éles határvonalat húzni. Fontos, hogy a gyerekek minél többféle zenét hallgassanak, minél többféle hangszerrel megismerkedjenek. A TÁ-TI-KA Programban az élményalapú zenélés fejlesztő és diagnosztikai céllal is társul. A zene olyan játék, amely szakember kezében hamisítatlanul és nagyon hitelesen szűr: megmutatja a fejlesztendő területeket, ugyanakkor kiemeli a tehetségeket is.

 Hangszert a kézbe roadshow

Andrásik Remo az egyik kezdeményezője az épp most zajló Hangszert a kézbe! elnevezésű élményalapú könnyűzenei oktatási roadshow-nak. Az egyes állomásain felépített 350 nm-es „zenei játszótéren” tematikus elrendezésben szabadon használhatók a billentyűs, dob- és ütőhangszerek, gitárfélék, elektronikus zenei és stúdióeszközök, zenepedagógusok, szakértők segítségével. A program lényege: zenei élményszerzés – hangsúlyozza a muzsikus:

- A legfontosabb üzenetünk egyszerűen annyi, hogy „gyere be és érezd jól magad!”. Mindezt rengeteg játékkal, közös énekléssel próbáljuk elérni, és azzal, hogy kézbe adjuk a hangszereket, és megmutatjuk a legegyszerűbb fogásokat. Ezen kívül 30 előadást, zenei programot viszünk a városokba: rendhagyó interaktív énekórát, zeneterápiás illetve kreatív kurzusokkal csiklandozzuk a gyerekek fantáziáját, alkotókedvét. A cél az, hogy kedvet kapjanak a zenetanuláshoz, mert az az alapvető kulturáltság elengedhetetlen tartozéka. A zene a lélek tápláléka. Mindenki hallgat zenét, de nagyon nem mindegy, hogy milyent. A muzsikáló gyerekek könnyebben oldanak meg feladatokat, konfliktusokat, jobban kommunikálnak, könnyebben boldogulnak a közösségekben. Aki hangszeren játszik, annak kitágul az élettere - fogyaszt, utazik, társaságba jár, röviden szólva: él. Nem beszélve arról, hogy ma a kreatív ipar húzóágazat. 30 éve Svédországban elkezdték támogatni a zeneoktatást, stúdiókat, zeneszobákat telepítettek, mára ott a könnyűzene több bevételt termel, mint a Saab a Gripennel együttvéve.

„Gyere be és érezd jól magad!” - Budapest Music Expo

A tehetségek gondozására valamint zeneértő és zeneszerető fiatalok nevelésére kitűnő állami zeneiskolai rendszer működik Magyarországon, délutáni oktatás keretében. De a közoktatásban az ének-zenei képzés hatékonyságát, élményszerűségét igen sok kritika éri.

Andrásik Remo szerint Kodály és Bartók országában „zenei analfabetizmus van”. Ennek az az oka szerinte, hogy a tananyag és a módszertan a gyerekek – egyáltalán a világ – igényeit, érdeklődését, zene iránti vágyát semmilyen módon nem próbálja lekövetni. Sok zenetanár őskonzervatív módon tanít, és meg sem próbálja élményalapúvá tenni a zeneoktatást. Ez azért baj, teszi hozzá, mert ezzel hatalmas lehetőség megy veszendőbe. Andrásik szerint - aki a Budapest Music Expo Nemzetközi Audiovizuális és Zenei Kiállítás szervezője is -, az a hatalmas boldogság, amit a zene adni tud, ott van a gyerekek szemében, amikor föltesznek egy fülhallgatót és meghallják az első hangokat vagy leütnek a zongorán egy billentyűt.

- Sok fizikus és matematikus gondolkodik a világ rejtelmein, és azt mondják: valahol a rezgésekben, a húrelmélet táján kell keresni a világmindenség titkait. Én azt mondom, hogy ennek a titoknak a legegyszerűbben lefordítható nyelve: a zene - híd az ember és a mennyország között. Meggyőződésem, hogy az iskolákban elsősorban zenét és más művészeteket kell tanítani, mert akinek helyén van a lelke, annak helyén lesz az esze is. Ezt teszi a zene magától, nem kell hozzá más, mint elhivatott tanárok. Nem vitatom, hogy sok ilyen van Magyarországon, de azért valamit rosszul csinálunk, ha eljutottunk oda, hogy ma rettentő kevesen játszanak hangszeren. Nem szabad abba a hibába esni, hogy csak a klasszikus zenét tekintjük értéknek. Zene kétféle van bármilyen műfajban: jó és nem jó. A népzene az egyetlen, amely biztosan jó, mert az már kiállta az évezredek próbáját.

Hangszert a kézbe a munkahelyeken is!

A zene univerzális jellegére építve Varga Ágnes felnőttekkel is dolgozik, közösségfejlesztő zenés tréningek formájában, melyeknek az InMusic Zenés Tréningek nevet adta:

- Végzős zeneterapeutaként és két diplomás közgazdászként arra gondoltam, hogy a zene nemcsak terápiás célok eszköze lehet, hanem tréningeken is kitűnően használható, ugyanis mindenki által érthető, őszinte, egyszerű élményt ad. Nem kell, hogy a résztvevők bármilyen hangszeren is tudjanak játszani: a szokásos „nekem nincs hangom” és „zenei analfabéta vagyok” kezdetű mondatokat igen hamar elfelejtik a tréningek folyamán. A célokat a megrendelővel közösen tűzzük ki, és ennek megfelelően alakul a munka és a metodika is. A felszabadító élményzenéléstől, a csoporton belüli és csoportok közötti kommunikációt fejlesztő egy napos, vagy a több hétvégén át tartó mélylélektani zenés együttlétekig, esetleg a kreativitást katalizáló céginduló-írásig igen sokszínű a palettánk. Teamben dolgozunk, munkánkba több szakembert bevonunk a megrendelés jellegétől függően. Dolgoztunk például egy nagyvállalat munkatársaival, akik saját zenét írtak, ezt profi hangstúdióban rögzítettük, és videóklippet készítettünk hozzá, amin még táncolnak is! Azóta, immár három éve, minden céges rendezvényen elhangzik a dal, reklámspotok alapja lett, céges szignál készült belőle, és különböző szinteken változatosan él tovább a cég mindennapjaiban. A zenében hatalmas lehetőségek vannak: egyéni szinten állandó társ és terápiás eszköz - énekelek, ha szomorú vagyok, meg akkor is, ha vidám. De működik közösségi szinten is, az együtt zenélő emberek „egy hullámhosszra kerülnek”, még a pulzusszámuk is összehangolódik. És hát a zene mindemellett bizonyítottan remek fejlesztő eszköz: számos területet köt össze, mozgósít, treníroz az agyban, és a zenélésben való fejlődés kihat számos képesség fejlődésére - ezt nevezi a szakirodalom a zene transzferhatásának.

Ajánlott olvasnivaló:

Hogyan alapíts zenekart? Balczer Gábor (HS7, The Houdinis) interjú

Hogyan hangolódj egymásra a gyermekeddel a zene segítségével? Palya Bea interjú

Hol tanulnak a virtuózok?

Hogyan zenéljen a gyerek, ha nincs pénze rá a családnak?

A zene veszélyes oldala - függő zenészek