pedagógusoknak szülőknek közösségépítés osztályközösség iskolakezdés

Milyen az az iskolai közösség, ahol a gyerekek biztonságban érzik magukat és hatékonyan tudnak tanulni? Mit kell tennie szeptembertől a tanároknak és a diákoknak, hogy kialakuljon és a későbbiekben megmaradjon egy megtartó iskolai közösség? Ambrózi Kata írása.

 

Mindenkinek a felelőssége, hogy milyen légkörben töltik napjaikat a gyerekek az iskolában, ehhez elengedhetetlen az együttműködés. Az iskolai élet résztvevői és szervezői a diákok, a tanárok, a vezetőség, a személyzet és a szülők is.

Minden alapja: a tanár-diák kapcsolat

A tanár-diák kapcsolat tapasztalataim szerint akkor működik jól, ha a tanár empatikus, figyelembe veszi a diákok egyéniségét, egyéni szükségleteit, a különbségeket, képes differenciálni és elfogadó. Képes meglátni az ügyes matekost egy „rendbontó” gyerekben és ahelyett, hogy használná a negatív címkét, a jó tulajdonságait emeli ki és feltételezi, hogy egy klassz felnőtté fog válni. Kevésbé a tudás forrása, sokkal inkább partner – vagy ahogyan Winkler Márta mondaná: karmester

Egy hiteles személy, aki tiszteli diákjait. Hiteles például azzal, hogy elismeri, ha valamit éppen nem tud, majd együtt kideríti vagy kitalálja a választ a diákjaival. Bátorság kell sokszor így beismerni őszintén valamit. Viszont nagy tiszteletet tud kiváltani ez a fajta viselkedés.

A hangsúly nem az egyéni teljesítményre helyeződik, hanem a kapcsolatok fejlődésére. Azon, hogy mi együtt mit érünk el közös munkával, milyen együtt dolgozni. Az az érdekes az egészben, hogy bár nem a teljesítményen van a hangsúly, mégis támogató iskolai környezet kell a jó tanulmányi eredményekhez. Sőt, a pozitív légkör elengedhetetlen összetevője a prevenciónak. Az elfogadó közösségben nincs kirekesztés, zaklatás. A diákok elfogadást tapasztalnak és a közösség részeseinek érzik magukat.

Hogyan érheti ezt el a pedagógus?

Mindenki legyen érdekelt az iskolai élet alakításában, ne csak a tanárok és a vezetőség. Be kell vonni a gyerekeket. Alkossanak ők is szabályokat közösen, szervezzék meg a tanulás egy részét, vigyenek különféle projekteket. Hozzuk őket döntési helyzetekbe, ajánljunk nekik választási lehetőségeket. Azzal, ha a diákok hozhatnak szabályokat, nőni fog az elköteleződésük a betartás iránt is. Emellett megtapasztalják a kompromisszumkötést, az alkalmazkodást is. Növekedni fog a korrektség, a tisztelet, az odafigyelés. 

Egy iskolában például projekt keretében az egyik osztály megalkotott egy képzeletbeli falut. A gyerekek választottak maguknak mesterséget, szerepet. Kitalálták, hogyan működik a falu, milyen legyen a közössége, mire van szükségük. Választottak fizető eszközt, foglalkoztak a környezeti tényezőkkel, időjárással stb. 

De ne álljunk meg a tanárok és diákoknál! Vonjunk be „külsősöket” is. Aktivizáljuk a szülőket, cégeket, más iskolai közösségeket. Tágítsuk az oktatási teret az iskola falain túlra.

A támogató tanár

A siker érdekében a tanároknak ki kell deríteniük, mi érdekli a gyerekeket, hogy sokkal érdekesebbé alakítsák a tananyagot. Fontos, hogy támogassák a pozitív kapcsolatokat, az együttműködő viselkedést, a csapatmunkát. Igen, a tanároknak kell, hogy legyenek elvárásaik a diákokkal szemben, és önmagukkal szemben is. Megfelelő mértékben. Emellett elismerik a gyerekek munkába fektetett energiáját. Így a diákok megtapasztalhatják, hogy kemény munkával el lehet érni dolgokat, nem csupán a „jó képességűeknek” áll a világ. A gyerekek sokkal motiváltabbak lesznek, rugalmasabbakká, alkalmazkodóbbakká válnak.

Gyakorlati tippek

1. Foglalkozzunk a kapcsolatok építésével egész évben.

2. Legyenek kőbe vésett szabályok, amik nem képezhetik vita tárgyát. Ilyen, hogy tilos a csúfolódás.

3. Együtt olvasni a diákokkal jó. Így az élmény közös lesz és maradandóbb mindenki számára.

4. Észre kell venni az alakulóban levő feszültségeket mihamarabb, majd időt és teret engedni a megoldásnak. Hagyjuk, hogy megbeszélhessék egymással vagy maguk találjanak megoldást.

5. Mutassuk meg az érzékenységünket. Ha szeretnénk, hogy a gyerekek tudjanak velünk beszélni nehezebb témákról (milyen biztonságban lenni, vagy félni valamitől), akkor nekünk meg kell mutatni, miképp tehetik.

Ajánlott cikkek:

Fotó: istock / Stefan Popov