kütyü kamaszok influencer youtuber Instagram sztárokA ma véleményvezéreit már influencereknek hívják, és ők határozzák meg, mit akar majd venni a gyereked a zsebpénzéből, mit szeretne megvetetni veled, mit akar viselni… és egyáltalán, kihez akar hasonlítani. Ezeknek a véleményvezéreknek ma már jó pár listája kering a neten, különféle szempontok alapján rangsorolva őket. Hogy egy szülő eligazodjon a sokszor akár százas listákon, és valahogyan képbe kerüljön, kik azok, akiket a gyereke követ, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnik. Mégis vannak olyan támpontok, amelyek segíthetnek abban, hogy képet alkothasson az ember, egy-egy név mögött ki és milyen teljesítmény áll, egyáltalán: a közösségi média mely berkeiben fejti ki a tevékenységét. Kárpáti Judit írása.

 

Blogger, vlogger, Insta’-sztár és a többiek

Egy közelmúltban a 10-29 év közötti fiatalok médiafogyasztási szokásait felmérő Gemius-kutatás meghatározása szerint, az influencerek közé a youtuberek, más néven vloggerek, a bloggerek, a Facebook-sztárok, az Instagram-sztárok és a hagyományos médiumokban szereplő hírességek tartoznak. Persze az egyes csatornák között nagy az átfedés, hiszen ezek a szereplők igyekeznek a közösségi média minden csatornáján részt venni, és a hagyományosan az írásos tartalomra hangsúlyt helyező bloggerek is egyre gyakrabban készítenek videókat, lesznek belőlük is vloggerek. Az utóbbi néhány évben a legnagyobb márkák már tudatosan építik úgy a kampányaikat, hogy az influencereken keresztül kommunikálnak a fiatal célcsoportok felé, így érik el őket ugyanis a leghatékonyabban.

A minimum: egy óra

Ami nem is csoda, ha azt látjuk, hogy a kutatás során a megkérdezett gyerekek – fiúk és lányok vegyesen, a kilencévestől egészen a tizenhét évesig – napi szinten követik a példaképeiket, a kisebbek, mivel felettük még nagyobb a szülői kontroll, általában napi egy órát töltenek a kedvenceik „társaságában”, az idősebbek akár napi több órát is nézik a videókat, sorozatokat, illetve a képeket az Instagramon. A tévé, mint hagyományos csatorna már nem „játszik”, legfeljebb annyiban, amennyiben az eszköz képernyőként működik, és ezen is nézhetők a netes tartalmak. Az új példaképek szabadon váltogathatók, többé nem a tévécsatornák szerkesztői határozzák meg, ki mikor látható, a gyerekek azt és akkor nézik, amit- és amikor szeretnének. Akit pedig megunnak, nem követik többé, helyettük van a palettán rengeteg egyéb választási lehetőségük.

Akik a listákon szerepelnek

A fiatalokra talán a legnagyobb hatással jelenleg a vloggerek videói vannak, a különböző csatornák feliratkozói tábora akár több százezres is lehet. Az alábbi lista – a teljesség igénye nélkül nyújt betekintést abba, hogy a legnépszerűbb influencerek milyen tartalmakat gyártanak, melyikük mögött van valódi teljesítmény, és kik azok, akik azzal érnek el sikereket a gyerekek körében, hogy a hétköznapi életük történéseit mutatják be.

Hajnóczy Soma: 130.000 feliratkozó

A bűvészvilágbajnok, aki ötvözi a trükköket a stand up comedyvel. Mivel a gyerekek nagyon fogékonyak a varázslatra, imádják nézni a bűvésztrükköket, eleve izgalmas számukra egy olyan személy, aki ezeket profin tálalja. Soma azonban ennél sokkal többet mutat az életéből, utazásokról tudósít, ételeket kóstol, más ismert youtuberekkel, celebekkel beszélget. Egyike azoknak, akik mögött valódi- és nem kis teljesítmény is van, és nem az a karrierjének alapja, hogy vlogger, hanem azért csinált videócsatornát, hogy ezen keresztül is elérje a rajongóit, és persze ezúton is építse a karrierjét.

Török Ábel, I Have No Idea (INHI): 163.000 feliratkozó

Ez a srác azért kezdett bele a vlogolásba pár éve, hogy megtanuljon minél jobban videót vágni, ebből nőtt ki az a csatorna, amit ma nehezen kerülnek ki a srácok. A témái a „hogyan csajozz a Tinderen” –től, a mindennapjai különböző történésein át szinte mindent felölelnek, és Ábel szándéka szerint mindezt a humor oldaláról közelítve. Tulajdonképpen azt nézhetjük, hogyan éli ő az életét, mi érdekli, hova megy, hogyan gondolkozik különböző dolgokról. A tartalom sokszor nem való kisebb gyerekeknek, pedig ha nincs szűrő a gépen, óhatatlanul megtalálják. Ezért vagy telepíts szűrőt, vagy iratkozz fel te is a csatornára, és szűrd elő, esetleg nézd közösen a gyerekkel! Mert ugyan miért lenne releváns egy kisiskolásnak, hogyan kell csajozni a Tinderen???

Pamkutya: 737.000 feliratkozó

Őket aztán nem kell bemutatni senkinek, nincs olyan szülő, aki legalább hallomásból ne tudná, hogy létezik a Pamkutya-jelenség. A béna ruhákba öltözött, és napszemüveg, sapka mögé rejtőző testvérpár a kutyájukkal készít számunkra, felnőtteknek irtózatosan pihent agyú videókat, amiket a gyerekek valamiért imádnak. Egészen addig a lehető legrosszabb véleménnyel voltam erről a csatornáról és a produktumról, míg egyszer le nem ültem a fiammal, és meg nem néztem a videót, amiben a valós életükről beszéltek. Kiderült, hogy kifejezetten értelmes fiúkról van szó, akik mindketten egyetemet végeztek, és mára már a béna ruhák nélkül is készítenek videókat. Továbbra sem a kedvenceim, de kicsit másképp tekint rájuk az ember, ha időnként maga is belenéz egy-egy videóba. Szóval itt is érvényes a szabály, ha bevonódsz kicsit, jobban megérted, mit és miért szeret a gyereked. Ráadásul ők, mintha tisztában lennének vele, hogy főleg a kisebbek vannak oda értük, ezért itt nem kell attól tartani, hogy nagyon durva tartalommal szembesül a gyereked.

Viszkok Fruzsi: 279.000 feliratkozó

A huszonhárom éves diáklány pár év alatt építette fel a közösségi médiacsatornák által a „birodalmát”. A fő téma a szépségápolás, innen indult minden, de ahogyan a legtöbb csatornán, itt is van szó mindenről, ami csak egy fiatal lánnyal történhet. Wellness-hétvége, arcpakolások, sminkek, ruhák, utazások, a csatornák egyik állandó visszatérői, a különböző kihívások. Egy kislány számára csupa vonzó téma, persze nem biztos, hogy a megfelelő melltartó megtalálása egy nyolcévesnek még időszerű, de ez nem riasztja el a kislányokat attól, hogy nézzék. Fruzsi a gyerekekre nézve nem készít veszélyes tartalmakat, nekem – felnőtt fejjel – bámulatos, hogy micsoda karriert lehet befutni azzal, ha valaki saját magáról beszél hetente többször, például arról, milyen termékek nem váltak be sajnos az esti szépségrutinjában.

Hédinke: 60.000 feliratkozó

Egy lány, aki nem játssza meg magát, és nemcsak a kötelező gondosan beállított, hálószobai háttér előtt vesz fel, gondosan kisminkelt arccal videókat. Tulajdonképpen ő is az életéről beszél, egy diáklány mindennapjai, problémái és dilemmái jelennek meg. Elérem-e a buszt, kikkel bulizom ma, mit rendeltem az Aliexpressről, mi volt a suliban, hova megyünk a pasimmal. Ami nyilvánvalóan nagyon, de nagyon izgalmas a többi, hasonlóan élő srácnak, és legalább valaki olyantól hallják ezeket, aki természetes, és nem akar menőbbnek tűnni annál, amilyen. Ha lányom lenne, és őt nézné, nem tiltanám tőle, az biztos.

Ajánlott cikkek:

Címlapfotó: istock / JohnnyGreig