Mikulás, karácsony, vendégvárás és nagymama látogatás – nem is lehet kimaradni a sok csokoládé és sütemény rengetegéből. Mennyire ártunk gyermekeinknek ezzel az édességlökettel és mikor beszélhetünk már csokoládéfüggőségről?

Védjük meg a gyerekeket a csokireklámoktól!

Jelenleg a cukor a legerősebben támadott tápanyag a világon. Közvetlen összefüggésbe hozzák olyan népbetegségekkel, mint az elhízás, cukorbetegség és fogszuvasodás. Adóztatják, szabályozzák, egyértelmű jelöléseket vezetnek be a termékeken és korlátozzák az édességekre marketingtevékenységet, hogy minél kevesebb ilyen reklám érhessen el közvetlenül a fiatalokhoz. A WHO ajánlása, hogy a teljes napi energia-bevitelnek maximum 10%-át tegyék ki a szabad cukrok, de a legjobb az lenne, ha 5%-nál is kevesebb lenne. Miért ilyen támadott a cukor? Mennyire ártalmas és függővé lehet-e egyáltalán válni tőle?

Év végén megduplázódik a csokifogyasztás

Az ünnepek közeledtével meglódul az édességfogyasztás, különös tekintettel a csokoládétermékeké. Decemberben fogy több mint 25 ezer tonna csokoládé hazánkban. Hagyományszerűen csokoládét hoz a Mikulás, csokival vannak tele az adventi kalendáriumok, szaloncukor lóg a karácsonyfán és a hétköznapokban is egyre több édességgel kényeztetjük magunkat és egymást.

elhízás szaloncukor édesség szülőknek egészséges étrend adventi kalendárium Karácsony Mikulás WHO csokifogyasztás nagy cikk

Forrás: wikimedia.org

 

A tudatos szülő némileg aggódni kezd – miközben kényeztetné gyermekét és köti az ünnepi édességdömping hagyománya, mégiscsak aggódik a gyerek súlyáért, fogai minőségéért és helyes táplálkozásáért.

Hány kiló csokit eszik a magyar? Európában a középmezőnyben vagyunk a csokoládéfogyasztást tekintve az Euromonitor adatai alapján. A svájciak csoki iránti vágya utolérhetetlen, az egy főre jutó fogyasztást tekintve 2014-ben Svájc, Németország és Ausztria volt az éllovas. Svájcban fejenként 9 kiló csokit esznek, Németország és Ausztria 7,9 kilogrammal holtversenyben áll a dobogó második helyén. Ezután következik az Egyesült Királyság illetve Írország (7,5 kg). Magyarország 2014-es fogyasztását nem publikálta, de egy évvel korábban ezeknél jóval kisebb, 3,9 kilogrammos átlagérték adódott. Ráadásul hazánkban a gyerekek naponta átlagosan 150-200 grammnyi zöldséget fogyasztanak a WHO ajánlásában szereplő 400 gramm zöldség-gyümölcshöz képest.

Lehet helye a táplálkozásban

A csokoládé az emberek többségének nagy csábítást jelent. Ha egyébként odafigyelünk a minőségi és kiegyensúlyozott táplálkozásra és betartunk néhány alapszabályt, nem kell lelkiismeret-furdalást éreznünk egy-egy csokiszelet elfogyasztása után.

Hogy mikor, mennyit és milyen csokoládét együnk a táplálkozás-szakértők szerint, abban nem sok meglepőt fogunk találni.

  • hetente 1-2 alkalommal kis mennyiségben
  • mindig minőségi terméket válasszunk - a magasabb kakaótartalom jelzi a jobb minőséget
  • ne a főétkezések helyett, hanem utána, desszertként együk a csokit
  • alkalmanként 1 adag ne egy egész tábla legyen, hanem egy szelet vagy néhány kocka
  • ne váltsa ki a gyümölcsök és zöldségek fogyasztását
  • ne majszoljuk, hanem élvezzük az ízhatást
  • amennyiben súlyproblémáink vannak vagy lehetnek, úgy sportoljunk utána.

A gyerekek és az édességek

A helyes táplálkozásnak kiemelkedő szerepe van az egészség fenntartásában és számos betegség megelőzésében, a normális növekedésben, fejlődésben. Az egészséges életmód és táplálkozás egyre szélesebb körben terjed és sokszor túlzó híradások is megjelennek, miszerint egyik-másik tápanyagnak teljes mértékben gátat kellene szabni – ezekben pedig sokszor kerül a csoki célkeresztbe. Sok szakértőtől lehet ugyanakkor azt hallani, hogy nincs rossz étel, csak rosszul összeállított étrend.

A gyermek egészséges táplálkozásáért a szülő felel elsősorban. Fontos biztosítani a napi ötszöri étkezést, odafigyelve arra, hogy az asztalra a lehető legváltozatosabban kerüljenek a tápláló ételek.  Mindenféle élelmiszer fogyasztása megengedett, sőt, nagyrészt szükséges is. A szélsőségeket viszont érdemes kerülni.

Tehát: része lehet-e az édesség gyermekek egészséges étrendjének? Az édes íz szeretete velünk született, a többi ízzel csak később ismerkedik meg a csecsemő, és a szülőkön múlik, hogyan alakítják későbbi szokásaikat. Nem szükséges és nem is érdemes teljes mértékben eltiltani az édességtől. A gyermekek érdeklődőek, értelmesek, taníthatóak, így – mint minden másban is - érdemes figyelmet szentelni annak is, hogy megtanulják az az édességek helyét és szerepét a táplálkozásban.

A cél, hogy ne úgy tekintsenek az édességre, mint tiltott gyümölcsre, jutalomra vagy ajándékra. Ésszerű korlátokat érdemes kitalálni és természetes részének tekinteni a táplálkozásnak. Fontos az is, hogy az édességek fogyasztása ne legyen mindennapos, semmiképp se a főétkezések helyett legyen, s hetente csak 1-2 alkalommal szerepeljen a gyerekek étrendjében.

Tippek az ünnepi csokiözön mértékletes túlélésére:

  • a Mikulás ne csak csokoládét, de narancsot, aszalt gyümölcsöt is hozhat a csizmába vegyesen
  • a kevesebb több, vagyis válasszunk minőségi csokoládétermékeket, minél nagyobb kakaótartalommal, legyen szó csokimikulásról vagy szaloncukrokról
  • ha lehetőségünk van, közös program keretében készítsünk együtt érdekes finomságokat, akár mézeskalácsot, aszalt narancshéjat, ami izgalmas versenytársa lesz a hétköznapi csokoládénak

Érdekességképpen bemutatjuk a Magyar Édességgyártók Szövetsége által készített csokival kapcsolatos tényeket és tévhiteket tartalmazó infografikákat.

elhízás szaloncukor édesség szülőknek egészséges étrend adventi kalendárium Karácsony Mikulás WHO csokifogyasztás nagy cikk

elhízás szaloncukor édesség szülőknek egészséges étrend adventi kalendárium Karácsony Mikulás WHO csokifogyasztás nagy cikk

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaddal kapcsolatosan? Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz