Gyakori jelenség, hogy tűzoltás jelleggel használunk egy eszközt, amivel - ha korábban elővesszük – valószínűleg meg is előzhettük volna a bajt. Az iskolákban ritkán alkalmazzák a gyermekpszichodrámát, pedig gyógyító, fejlesztő ereje kiegyensúlyozottabbá tehetné a gyerekeket egyéni és közösségi szinten egyaránt.

pszichodráma versengés önismeret agresszivitás csapatépítő tanároknak Pedagógiai Szakszolgálat gyermekpszichodráma Frajna Piller Annamária

 

Egészséges és nehézségekkel küzdő gyerekeknek ugyanúgy segíthet a pszichodráma. Nagyon sok problémára megoldást tud hozni. Az hogy a gyerekek egy kis csoportban kipróbálhatják magukat, segítségül szolgálhat számukra a legkülönbözőbb helyzetekben. Például abban, hogyan viszonyuljanak a másikhoz, hogyan képviseljék a saját véleményünket, hogyan tudják késleltetni a saját akaratukat, ami kisebb, mondjuk óvodás gyerekeknél jelentkező probléma, mondta Gellért Fruzsina, a Ferencvárosi Pedagógiai Szakszolgálat pszichológusa. Maga a játék felszabadító hatású a gyerekekre. A gyerekdrámában elutaznak a fantázia világába a szimbólumok, mesék, jelmezek segítségével. Mindenki azzá válhat, akivé csak szeretne. Katartikus élményt jelent, hogy a játékban a gyermek olyan új szerepekben cselekedhet, amilyeneket a hétköznapokban nem tud kipróbálni. Ennek a katarzisnak az énerősítő hatása beépül a személyiségbe, ami hosszú távon sok pozitív hatással jár.

Nem csak katasztrófák idején hasznos

 

Eltérő, hogy az iskolák, tanárok milyen helyzetben tartják indokoltnak a pszichodráma csoport elindítását. Amikor kiugrik egy gyerek az ablakon, és ott meghal a többiek szeme előtt, akkor elhívnak egy dramatistát, mondja Janda Zsuzsa kiképző gyerekdráma-, pszichodráma vezető. Vagy ha egy osztályból 20 gyerekből 8 elmegy, és kérdésessé válik, hogy a következő tanévben el tud-e indulni az osztály, akkor is elhívnak egy dramatistát. Csakhogy nem ekkor kellene. „Szerintem nagy baj, hogy csak a katasztrófák ébresztik rá a pedagógusokat a pszichodráma szükségességére. Régebben vezettem pszichodráma csoportot egy iskolában. Az osztályokban periférikus helyzetben lévő iskolások szüleinek ajánlották fel, hogy heti rendszerességgel egy tanéven keresztül járhatnak a gyerekek a csoportba. Ehhez természetesen szükséges volt, hogy az alsós igazgató fontosnak gondolja a beavatkozást, és lehetőséget adjon arra, hogy a szülői értekezleteken minden osztályban elmondjam, miről is van szó. A szülő ugyanis könnyen megijed: „Úristen, a gyerekem a periférián van?”  és ettől „befeszül”. Ugyanakkor, ha meg tudjuk értetni vele, hogy ez micsoda lehetőség, nem kötelező, de jó lesz a gyereknek, jó esetben belemegy, hogy kipróbálja.” tette hozzá a pszichodráma vezető.

Önismeret fejlesztésre és közösségépítésre is kiváló

 

A gyermekpszichodráma módszertanát elsősorban terápiás célú alkalmazásra dolgozták ki. Játékos eszköztára azonban kiválóan alkalmas önismereti csoportokban és csapatépítő programokon való használatra is. A játék során a gyerekek jobban megismerik önmagukat és egymást. Rácsodálkoznak a társaik megoldásaira. Kipróbálnak saját maguk számára is szokatlan, új megoldásokat, szerepeket.  Visszajelzést adnak és kapnak. Mindezt egy védett közegben, amelynek magatartási szabályrendszere előírja a kölcsönös tiszteletet és elősegíti az egymásra való ráhangolódást. Valódi csodákra képes az a módszertan és szemléletmód, ami a gyerekdrámát jellemzi. Pár évvel ezelőtt egy vízivárosi általános iskolai osztályt például, ahol a kíméletlen versengés és agresszivitás már olyan méreteket öltött, hogy a gyerekek és tanárok többségének egyaránt szenvedés volt elviselni az együtt töltött órákat, a pszichodráma segítségével egy év alatt sikerült „megszelídíteni”, együttműködő közösséggé tenni.

Frajna Pillér Annamária írása

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaddal kapcsolatosan? Keress minket bizalommal!

Forrás: Pixabay