Olvasói levél sorozatunkban bárki kérdezhet szakértőinktől és igyekszünk ezekre pár napon belül reagálni és a szélesebb érdeklődésre számot tartó kérdéseket akár ezen az oldalon is megvitatni.

Kedves Szakértők!

Tanárnőként dolgozom, és komoly problémának tartom, hogy egyes diákok – általában a legjobban tanulók – a szünetekben Tippmixelnek. Meg vannak győződve róla, hogy ki tudják számítani a valószínűségeket és elhozni a nagy nyereményt.

olvasói levél tippmix önismeret szerencsejáték

 

A tantestületből többen is aggódunk, hogy mennyi pénzt játszhatnak el (és egyáltalán honnan van nekik rá). A szüleiknél sem akarunk felesleges feszültséget okozni, csak, ha igazán szükséges fordulnánk hozzájuk. Egészséges az effajta érdeklődés? Lehet gond a szerencsejátékból ebben az életkorban? A 15-16 évesek körében nagyon elterjedt nálunk. Ráadásul ambivalens is számomra látni azt is, hogy közben jó kis csapatmunkaként élik meg, közösen gondokodnak, együttműködnek – ezért még örülhetnénk is. Honnan tudjuk, hogy probléma van?

Köszönettel:

Irén, Budapest

Kedves Irén!

Mivel a pénzt a diákok általában a szülőktől kapják, érdemes lehet elsőkörben őket bevonni. Ha nem tudnak róla azért, ha igen akkor azért. Fontos kérdés, hogy a diákok erre mennyi pénzt költenek, menyi időt töltenek vele. Ez valószínűleg csak akkor derül ki, ha erről velük nyílt dialógus kezdődik. Ezen a ponton akár bennük is tudatosítani lehet, hogy mennyit költöttek erre eddig, és költenek havi-éves szinten, ez számukra is meglepő lehet, főleg ha bele gondolnak, hogy azt mi mindenre fordíthatnák. Érdemes lenne beszélgetni velük a szerencsejátékról a függőség veszélyeiről is, ám nem az elrettentés céljával, hanem hogy ők elgondolkodjanak. Ahogy említette a Tippmixelésnek van egy élmény eleme, ami akkor is jelen van és pozitív számukra, ha nem nyernek, a csapatmunka. Ez, ennek a gyakorlása az ő korukban nem csak élvezetes, de hasznos és fontos is. Az nem mindegy, hogy miben élik meg, de mivel az igény meg van bennük rá, ennek lehet új célt-teret adni. Az is egy természetes emberi motiváció, hogy nyerni szeretnének, de nem a legerősebb, így lehetne őket terelni más konstruktívabb motivációk és tevékenységek célok, kihívások, játékok felé. Ha elindul egy diskurzus a diákokkal, akkor abból erre sok ötletet lehet meríteni, az órák játékosabbá tételétől a házirend modernizálásáig ahol gyakorolhatnák ugyanezt a lelkesedést egy konstruktívabb irányban. Külön érdemes lenne a diákoknak az önismeret és önkontroll fejlesztésére valamilyen foglalkozást szervezni, ez kiváló védőfaktor lenne a legtöbb káros szokás ellen. Ilyen jellegű foglalkozások és programok iskolákban való megszervezésére tud adatbázisunkban ajánlásokat találni.

Üdvözlettel:

Tóth Dániel

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaddal kapcsolatosan? Keress minket bizalommal!

Amennyiben a válasz alapján további kérdése merült fel, úgy érzi, azonosításra került egy probléma, amin érdemes dolgozni, vagy minden igyekezet ellenére sem javul a helyzet, forduljon szakemberhez, vegyen igénybe konzultációt. A szakértői válasz (levél/videó) nem minősül terápiának, sem valódi diagnózis nem állítható fel és orvosi tanácsadásnak sem tekinthető.

Fotó forrása: Pixabay